Klacíky, klacky, kusy větví či špalky

Klacíky, klacky, kusy větví či špalky… Je neskutečné, jak dřevo v nejrůznějších podobách působí na děti jako obrovský magnet. Letní prázdniny jsou již za dveřmi a předpokládám, že všichni z vás stráví v lese alespoň krátkou chvíli. Proto jsem tentokrát pro Montessori výzvu vybrala toto přírodní téma.

Protože jsem přesvědčená, že je obrázek víc než tisíce slov, následující texty budou o to kratší, o co je výmluvnější fotka.

Tenké větvičky (třeba březové) nalámejte na různě dlouhé kousky tak, aby je děti následně mohly seřadit od nejkratšího po nejdelší.

Pro starší děti (od cca pěti / šesti let) to může být zajímavý úkol si tuto “pomůcku” vyrobit sám.

Stejně tak, jak paní Montessori vytvořila základní “rozměrové” smyslové materiály (tj. červené tyče, hnědé schody, růžová věž), i vy si můžete vyrobit pomůcky s jednou rozdílnou vlastností – zde je stejná délka klacíků, jen se zvětšuje jejich tloušťka (průměr), tj. jako u hnědých schodů. U předchozí fotky se lišila pouze délka, tj. jako u červených tyčí.

Nebo si můžete popustit uzdu fantazii! Zároveň se vám nabízí několik variant úkolů:

  • můžete stavět ze všech klacíků, které jste si nalámali
  • můžete si vybrat jen několik klacíků a z těch postavit takový obrázek, pro jehož vytvoření musíte použít všechny klacíky
  • můžete tvořit ve dvojici – jeden diktuje kam a jak má jeho pomocník klacíky pokládat
  • stejně můžete pracovat i s daleko delšími klacky a vytvářet tak obrovské obrazce 😉

Vím, že existuje ještě spousta dalších možností, ty zde však pouze popíšu slovy. Klacíky můžete zapichovat do pískoviště / do země, kreslit jimi (do písku či vodou na chodník), počítat je…