K čemu lze využít kaštany v Montessori prostředí?

I když už je hlavní sezóna sběru kaštanů za námi, určitě nějaké doma máte. Teď jsou s největší pravděpodobností seschlé a už ne tak pěkné a tak s největší pravděpodobností děti o ně už ztratily zájem. Právě proto je teď ten nejlepší čas podělit se s vámi o další využití kaštanů. A to jak jinak než v Montessori duchu 😉

Ještě než se pustíme do vlastních aktivit, je velm důležitá jedna věc – nechat kaštany před používáním usušit. Sušit by se měly v jedné vrstvě, aby při sušení neplesnivěly. Pokud si je usušíte důkladně, vydrží vám v pohodě do dalšího podzimu, kdy si zásoby kaštanů obnovíte 😉

Ale teď hurá do aktivit!

Tak jako u všech aktivit inspirovaných Montessori přístupem postupujeme podle následujících jednoduchých pravidel:

První úkoly by měly být “rozebírací“. Děti tedy nejprve kaštany z “důlků” vyndavají a tím se naučí jak kaštany dávat zpět – tedy že každý kaštan má svůj “domeček”. Tuto aktivitu je důležité zařadit hlavně u mladších dětí, aby při s úspěchem zvládly další, již náročnější aktivity.

Další úkoly by měly být “uklízecí” – děti kaštany uklízí do svých “domečků”. Pro pestrost této aktivity doporučuji využívat různé nástroje k transportu kaštanů:

  • určitě začněte přendaváním kaštanů rukou
  • následovat mohou různé nástroje – např. kleštičky na čaj, kleštičky na cukr, čajová lžička, malá naběračka z dětské kuchyňky… (věřte, že když dítěti dáte pokaždé jiný nástroj, bude aktivitu vnímat jako úplně novou!)

Ještě pár postřehů na závěr:

  • Nechcete používat obal na vajíčka a chcete něco omyvatelného? Použijte tvořítka na led;)
  • Přizpůsobte velikost podložky s důlky na vkládání věku dítěte – pro mladší děti doporučuji max. 6 důlků a odpovídající počet kaštanů. Jak poznat kolik důlků je ten správný počet? Jednodušše – pokud bude aktivita pro dítě moc náročná, vezme celou tu podložku s důlky (zde plato na vajíčka) a vysype všechny kaštany najednou.
  • Využijte kaštany i k jiným aktivitám – například kaštany můžete použít k procvičování počítání. Děti mohou sestavit různě dlouhé “hady”, ve kterých následně společně spočítáte kaštany. Umí vaše ratolest počítat jen do 5 a postavilo hada z více kaštanů? Vůbec nevadí! Pokud nechcete dítěti mást hlavu vyššími čísly, po dopočítání do 5 začněte počítat znovu od 1. (Nebojte se, že by se tímto dítě další číslo odmítalo učit – právě naopak – tím, že si “posvém” bude umět spočítat vše, co potřebuje, bude ho to k počítání dál táhnout a další čísla se naučí rychleji než čekáte 😉